Działalność nierejestrowana dla fotografa. Wywiad z Joanną Rułkowską z prawo-mamy.pl

Często dzieje się tak, że gdy pasja fotograficzna zaczyna przeradzać się w coś więcej, chcielibyśmy zacząć legalnie budować swój biznes. Niestety składki ZUS i inne formalności skutecznie zniechęcają.
Czy wiesz, że pojawiła się pomocna dłoń dla wszystkich początkujących biznesów?
Jest to działalność nierejestrowana.
I właśnie jej temat chciałabym Wam przybliżyć dlatego zaprosiłam Joannę Rółkowską która prowadzi blog prawo-mamy.pl

Poniższy tekst jest esencją naszej rozmowy udostępnionej na YouTube. Po więcej informacji odsyłam do filmu (powyżej) i na stronę prawo-mamy.pl
Wszystkie linki do materiałów omawianych w wywiadzie znajdziesz na końcu materiału.

Asia specjalizuje się w tematach związanych z prawami mam oraz działalności nierejestrowanej.
Cześć Asiu! Czy chciałabyś jeszcze dodać coś na temat swojej specjalizacji?
Ja zazwyczaj przedstawiam się jako prawniczka specjalizująca się w temacie praw matek.
Zaczęłam od pisania na tematy praw mam. A gdy weszła instytucja działalności nierejestrowanej to sama zaczęłam prowadzić taką działalność. Skupiłam się na tym by motywować także inne mamy do tego, by zaczęły legalnie taki biznes na próbę prowadzi. Szczególnie dobrym czasem na to jest okres urlopu wychowawczego, to jest taki czas, kiedy już możemy coś zacząć robić dla siebie, ale tego czasu nie ma aż tak dużo by startować z dużą działalnością gospodarczą. Daje nam to możliwość zbudowania bazy pod większy biznes. Ja traktuje działalność nierejestrowaną jako pas startowy, jako część strategii biznesowej. 

Jesteś mamą wspaniałej trójki chłopców, podziwiam Cię, że jesteś w stanie rozwijać swoją działalność, uczyć innych i jednocześnie zająć się swoją rodziną. Jest łatwo?
Nie jest łatwo. Ale jest to mój drugi biznes i działa na innych zasadach niż ten pierwszy. Pierwszy rozwijał się bardzo dobrze, działałam w branży korepetytorskiej. Teraz uczę mamy i innych o prawie. Tamten biznes rozwijał się dobrze, ale zdrowotnie podupadłam i balans życie, rodzina, zdrowie i praca był zachwiany. I teraz działam na swoich zasadach udaje mi się zarabiać coraz więcej, zakończyłem prowadzenie działalności nierejestrowanej, ale nadal działam w tym samym wymiarze czasu, to uważam za największy sukces- pracuje do 4h dziennie, jak czas i dzieci pozwolą, zwłaszcza teraz, w czasach koronawirusa, co jest dość problematyczne.

Czy pomysł na stworzenie prawo-mamy narodził się gdy stałaś się mamą, czy już wcześniej coś światło Ci w głowie?
Byłam już podwójną mamą, skończyłam studia prawnicze i chcieliśmy mieć trzecie dziecko. To był taki pomysł na przetrwanie, tylko wtedy nie było działalności nierejestrowanej, więc ja zakładając portal, nie zakładałam, że ja będę na nim zarabiała. To miał być portal na którym ja będę się uczyła o prawie sama. A gdy weszła działalność nierejestrowana, bardzo zaciekawił mnie ten temat i zaczęłam monetyzować to, co do tej pory robiłam. Do tej pory był to darmowy portal i nastawiony na to żeby po zakończeniu urlopów macierzyńskich, móc napisać w CV, że nauczyłam się stawiania strony, marketingowych rzeczy, czy budowania relacji z czytelnikiem, czy też pisania artykułów prawniczych. Od tego się zaczęło, teraz to jest zupełnie inny wymiar, bo jestem skupiona na czytnikach i klientkach, nie buduję już sobie bazy pod CV, bo nie chcę tego CV nigdzie składać. Tylko chcę wychodzić naprzeciw potrzebom moich czytelników i klientów.
Napisałam e-book o działalności nierejestrowanej a teraz prowadzę co miesiąc różne webinary np. w zeszłym miesiącu był webinar dla fotografów. Kompleksowe omówienie wszystkiego od A do Z. Jak wystartować z działalnością nierejestrowaną w branży fotograficznej.

W ostatnim tygodniu zbierałam pytania od swojej społeczności na temat prowadzenia działalności nierejestrowanej i pierwsze pytanie jakie się pojawiło to :
“Jak zacząć? Czy działam i rozliczam czy wcześniej muszę się na to jakoś przygotować, gdzieś zgłosić, że zamierzam taką działalność prowadzić?
Zacznijmy od tego, że jest to działalność nierejestrowana, czyli jak sama nazwa wskazuje nie rejestrujemy takiej działalności. Wydaje się to dość dziwne, bo skoro jest to legalne, to muszę gdzieś to zgłosić, muszę rozpocząć jakoś to prowadzenie działalności nierejestrowanej. Ja na początku odpowiadałam, że nie, nie trzeba, ale może rzeczywiście te osoby które startują, potrzebują czegoś, co im podpowie jak one mają zacząć?
Określiłam 3 podstawowe błędy które popełniają osoby startujące z działalnością nierejestrowaną, jeden z nich to brak dokumentacji. Brak zbadania warunków prawnych, czy ja jako ja, mogę prowadzić taki biznes. Nie wszystkie osoby mogą prowadzić działalność nierejestrowaną. Drugi, to brak strategii biznesowej. Jak już powiedziałam na początku- działalność nierejestrowana jest dla mnie taką częścią większej strategii biznesowej z założeniem, że ja chcę się rozwijać i to jest tylko początek.
Ważna jest strategia, ponieważ trzeba sobie wyznaczyć moment który będzie dobry na zarejestrowanie działalności gospodarczej (mamy na to 7 dni od przekroczenia limitu) a jeśli zdarzy się to przed tzw martwym sezonem” lub duże zlecenie szykuje się tylko jednorazowo? Np. jednym miesiącu było super zlecenie ślubne na 1,5 tys., więc ten limit 1300 został przekroczony, a w kolejnym są tylko dwie uroczystości – chrzciny po 200 zł.
Tutaj polecam przygotowanie dokumentacji na start.
Przygotowuję mini kurs o dokumentach w działalności nierejestrowanej.  W kursie będę opowiadała jak prowadzić taką ewidencję sprzedaży, jak prowadzić ewidencję kosztów, jak wystawiać faktury, jak wystawiać rachunki, jakie dokumenty są potrzebne związane z prawem, czy umowy mogą zawierać osoby prowadzące działalność nierejestrowanąitp, Przygotowałam też autorską formułę 10 kroków, to jest taka jakby checklista z opisem, co należy sprawdzić, zanim się wystartuje z działalnością nierejestrowaną. I ta checklista która jest fragmentem mojego e-booka o działalności nierejestrowanej jest do pobrania bezpłatnie, tak aby każda osoba mogła się zapoznać czy ten biznes będzie dla niej, bo np. Fotografowie nie są działalnością rejestrowaną, czyli nie ma rejestru fotografów, więc możecie działać, ale np. może być problem z czystą kartą, bo jeżeli jest jakaś osoba która niedawno zamknęła jakiś inny biznes, to tutaj nie może wystartować z działalnością nierejestrowaną przez najbliższe 5 lat- 60 mcy. Tam jest przepis przejściowy, że jak ktoś zamknął działalność przed 30.04.2017 może prowadzić działalność nierejestrowaną. A jak zamknął po tej dacie, to musi odczekać 5 lat. Mam nadzieję, że to jasno wytłumaczyłam, w razie wątpliwości wygooglujcie na mojej stronie.

Jaka jest dokładna kwota limitu zarobków czy ona jest netto, brutto?
Ten limit jest określony procentowo, a nie kwotowo. Jest to 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę i to jest zapis ustawy, natomiast teraz możemy sobie wyznaczyć jaka to będzie kwota, wiedząc w jakim roku jesteśmy.  I w 2020 roku 50% minimalnego wynagrodzenia to 1300 zł. Zastanawiając się, czy jest to netto czy brutto – ta kwota jest to przychód należny, limit przychodu należnego miesięcznego. Miesięczny oznacza, że to jest przychód w danym miesiącu, nie może być tak, że ktoś zarobi 5000 i podzieli to na 5 miesięcy i nie wychodzi mu 1300 zł na miesiąc. to jest nieprawidłowe. To liczymy w każdym miesiącu oddzielnie. Jeśli szykuje Ci się ekstra zlecenie za kwotę powyżej to 1300 to już jedno przekroczenie powoduje, że należy zarejestrować działalność gospodarczą. Po to jest ten limit, jeżeli się go przekroczy, to trzeba w ciągu 7 dni zarejestrować działalność. Tu nie ma żadnego wyboru.
Powinniśmy mieć na każdy miesiąc ewidencję uproszczoną sprzedaży i uzupełniamy ją każdego dnia wpisując zarobione kwoty. I to jest właśnie przychód należny- cała kwota otrzymana od klienta.
Nie można odliczyć kosztów.

Czy prowadząc działalność trzeba mieć umowę z klientem? Czy umowa taka nie jest traktowana jako umowa o dzieło?
To bardzo szczegółowo omawiam na webinarze dla fotografów, bo nie jest tak proste jak się wydaje. Jest coś takiego jak działalność wykonywana osobiście i działalność nierejestrowana.
Działalność wykonywana osobiście to wszystkie umowy zlecenia i umowy o dzieło.
I tu bardzo ważna jest różnica między umowa o dzieło a działalnością nierejestrowaną.
Bo to, że ktoś ze znajomych zrobił nam jedną sesję, nie oznacza, że już jest fotografem i nie oznacza, że prowadzi działalność (czy nierejestrowaną czy gospodarczą) to oznacza, że po prostu zrobił jedną sesję na podstawie umowy o dzieło.
W tej formule pierwszych 10 kroków jest pierwszy punkt zaznaczając, że działalność nierejestrowana jest działalnością gospodarczą, bo spełnia cechy zorganizowania, ciągłości, wykonywania w sposób samodzielny i w celach zarobkowych. I to jest punkt odniesienia do rozróżnienia tych umów. Jeżeli kogoś interesuje ten temat i chce się więcej dowiedzieć zapraszam do obejrzenia mojego webinaru.
W przypadku fotografów będziecie częściej zawierały umowę o dzieło, a nie zlecenie, ponieważ jest to wykonywanie sesji. Tak czy inaczej, nie będzie problemów w rozliczeniu składek ZUS. Ale gdy jakiś fotograf będzie miał podpisana umowę z modelką i co miesiąc będzie się spotykał na sesji to byłaby tu umowa zlecenie.
Te wszystkie przypadki trzeba by przeanalizować pod kątem danego fotografa. Warto na ten temat więcej poczytać .

Coś wspominałaś o ilości osób, czy to znaczy, że przy działalności nierejestrowanej może być więcej niż jedna osoba?
Nie, nie może być, bo działalność nierejestrowana musi być wykonywana przez osobę fizyczną samodzielnie. Czyli nie można tego robić w spółce z kimś. Można podejmować współpracę (bardzo często jest, tak że fotograf współpracuje z makijażystką) można to robić, ale nie można mieć wspólnej marki.

To sporo wyjaśnia, czyli praca jako małżonkowie nie jest możliwa? Każda z osób powinna działać osobno.
Czy wszystkie koszty i przychody trzeba zapisywać w kajeciku?
Tak jak mówiłam, jest uproszczona ewidencja sprzedaży. Może to być zeszyt w którym wpisuje się tabelkę, może to być też tabelka w wordzie lub excelu.
Ja taką tabelkę przygotowuję do mojego mini kursu o dokumentach w działalności nierejestrowanej w różnych formatach. I uważam, że w excelu będzie najlepsza wersja, bo będzie ona miała wzór który będzie odliczał limit. Ogólnie prowadzenie takiej ewidencji nie jest trudne, ale o potrzebie stworzenia takiego kursu informowały mnie czytelniczki. Dlatego tworzę kurs wszystkich dokumentów wraz z tutorialami jak je wypełniać i wideo z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania.

Czy w przypadku działalności nierejestrowanej mogę brać zaliczkę i jak to rozliczyć np. gdy muszę ją zwrócić?
To wszystko bardzo szczegółowo omawiam na webinarze wraz z przykładami, ale na początku zalecam byście wygooglały jaka jest różnica między zaliczką a zadatkiem.
Jest tu różnica przy zwrocie i księgowaniu tych kwot.
W przypadku zwrotu zaliczki to nie będzie twój przychód. Można wystawić jakiś dokument korygujący i to się nie będzie wliczało. Natomiast przy zadatku to rozliczenie może wyglądać troszkę inaczej. 

Jak i kiedy płacić podatek? Czyli jak się rozliczać z tego wszystkiego?
I to jest bardzo dobre pytanie, bo niektórzy myślą, że przy działalności nierejestrowanej nie ma formalności, ZUSu i podatków. Ale to co odróżnia d.n. to, że obowiązek podatkowy jest. Jest to podatek dochodowy od osób fizycznych. Czyli podatek rozliczany na zasadach ogólnych, tak jak dochody z etatu.
Tylko etat rozliczamy na PIT37 a podatek z d.n. na PIT 36. Jest specjalna rubryczka, by wpisać przychody, dochody i koszty. I to jest dobra informacja o tych. Bo jak wspominaliśmy, przy limicie nie można odliczać sobie kosztów, natomiast przy podatku tak. Czyli płacimy podatek od tego, co realnie zarobiłaś na fotografii.
W kursie o dokumentach będę pokazywała na deklaracji co i jak dokładnie wypełniać, natomiast to co jest bardzo ważne to stawka 32% lub 18%.
I pojawia się pytanie-, ale jak 32% skoro jest to działalność nierejestrowana na tak niskie kwoty, a 32% płaci się na nadwyżki powyżej 85 tys. I chodzi o to, że dochody z działalności nierejestrowanej łączą się z dochodami z etatu. Czyli jest tu wspólna pula i jak stawka zostanie przekroczona to może wskoczyć stawka 32%

Czy można pracować w firmie na etacie i dodatkowo prowadzić działalność rejestrowaną?
Można, tylko trzeba to w poprawny sposób rozliczyć. I te dochody z etatu trzeba będzie przerzucić na PIT 36, aby się na jednym rozliczyć formularzu.

Czyli to działa tak:
Przy działalności nierejestrowanej prowadzę sobie zeszyt w którym wszystko sobie kalkuluję, piszę i sprawdzam czy nie przekroczyłam dozwolonej kwoty. Natomiast pod koniec roku robię podsumowanie i rozliczam to z US.
Dokładnie

Czy będąc na wychowawczym mogę prowadzić działalność nierejestrowaną?
tak! Jeśli chcesz więcej się dowiedzieć o tym jak prowadzić działalność nierejestrowaną na urlopie wychowawczym, polecam darmowy podcast.
Zwróć tylko uwagę na sprawowanie osobistej opieki, czy nie zostanie przerwane prowadzeniem działalności nierejestrowanej. Tu są różne interpretacje, ale chodzi o trwałe zaprzestanie sprawowania opieki (zostawienie dziecka na stałe) Jeśli mama pracuje wieczorami (np. obrabia zdjęcia), jeździ na sesje z dziećmi, ma studio w domu lub nawet gdy dziecko jest z tatą, ale gdy będzie potrzebowało, mama będzie dostępna to nadal sprawuje opiekę. W podcaście wspominałam też o prowadzeniu działalności konkurencyjnej, bo tu mogą być jakieś tam problemy.
I tu odsyłam do podcastu

Czy przy działalności nierejestrowanej można starać się o dotację?
Niestety nie. Nie wiem w jakim kontekście pada to pytanie, bo można być osobą bezrobotną i starać się o dotację.
Czyli na samą działalność nierejestrowaną nie ma dotacji, ale sama ta działalność nie przeszkadza w uzyskaniu dotacji na działalność gospodarczą. Wiele zależy od urzędu, czasami można prowadzić działalność nierejestrowaną przed uzyskaniem dotacji, ale nie w chwili jej uzyskania, czyli na ten czas trzeba zaprzestać jej prowadzenia.
No i gdy przekroczymy limit to raczej nie mamy szans uzyskać dotację, bo mamy tylko 7 dni na założenie działalności gospodarczej i w te 7 dni niczego raczej nie załatwimy.Tu bardzo ważna jest ta strategia o której mówiliśmy na początku.

Czy można się reklamować w internecie i czy mogę obawiać się kontroli względem prowadzenia działalności nierejestrowanej?
Jak najbardziej- można się reklamować i prowadzić promocję w internecie.
Z samej reklamy raczej kontroli nie będzie, choć oczywiście pewności mieć tu nie możemy. Znajdziesz na mojej stronie wywiad z doradcą podatkowym o kontroli w działalności nierejestrowanej i obie z Panią Mecenas mamy założenia, że mogą być takie kontrole. To, że teraz ich nie a, nie oznacza, że ich nie będzie za np. 3 lata. Ta instytucja istnieje dopiero do dwóch lat i te kontrole mogą się dopiero teraz zaczynać. Urząd Skarbowy dowie się o naszym biznesie na próbę dopiero w następnym roku, gdy my się z tego biznesu samodzielnie rozliczymy.
Nie wszystkie też urzędy wiedzą że istnieje coś takiego jak działalność nierejestrowana. Urząd Skarbowy bardzo dobrze się orientuje w tym temacie, ale UP, GOPS czy MOPS już nie zawsze.
Kontrole mogą być i jeśli będą to kontroli zostaną poddane  ewidencje, faktury i to jak  limit został rozliczony.

 

Zapraszam Cię na YouTube jeśli chcesz odsłuchać cały wywiad 🙂

 

Zapraszam do mojego foto-aktywnego świata:
Instagram: https://www.instagram.com/foto.aktywna/
Facebook: https://www.facebook.com/basiafotoaktywna
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC0gYUo_cYNl-aXC8CB3UxIQ

Prezenty dla fotografów:
Planer postów
Planer tygodniowy
Lista pięciu najlepiej sprzedających banków zdjęć

 

Twój adres email nie zostanie opublikowany.